Hundens evner og adfærd i forbindelse med sporarbejde: betydningen af indlæringsmetoder og personlighedsfaktorer

Research output: Book/ReportReportResearch

Standard

Hundens evner og adfærd i forbindelse med sporarbejde : betydningen af indlæringsmetoder og personlighedsfaktorer. / Meyer, Iben; Calberg, Michala; Forkman, Björn.

2017.

Research output: Book/ReportReportResearch

Harvard

Meyer, I, Calberg, M & Forkman, B 2017, Hundens evner og adfærd i forbindelse med sporarbejde: betydningen af indlæringsmetoder og personlighedsfaktorer.

APA

Meyer, I., Calberg, M., & Forkman, B. (2017). Hundens evner og adfærd i forbindelse med sporarbejde: betydningen af indlæringsmetoder og personlighedsfaktorer.

Vancouver

Meyer I, Calberg M, Forkman B. Hundens evner og adfærd i forbindelse med sporarbejde: betydningen af indlæringsmetoder og personlighedsfaktorer. 2017.

Author

Meyer, Iben ; Calberg, Michala ; Forkman, Björn. / Hundens evner og adfærd i forbindelse med sporarbejde : betydningen af indlæringsmetoder og personlighedsfaktorer. 2017.

Bibtex

@book{28d1b74c62e8418aaf3b8d9739723873,
title = "Hundens evner og adf{\ae}rd i forbindelse med sporarbejde: betydningen af indl{\ae}ringsmetoder og personlighedsfaktorer",
abstract = "Dette forskningsprojekt har haft til opgave at unders{\o}ge betydningenafforskelligetr{\ae}ningsmetoder og personlighed p{\aa} hundes sporevner. Studie 1har unders{\o}gt, om forskellige metoder til indl{\ae}ring af sporing p{\aa}virker hundenes sporevner. Tre grupper af hundemed sparsom sporerfaring, blev tr{\ae}net med forskellige indl{\ae}ringsmetoder, der blandt andet lagde v{\ae}gt p{\aa} hundens evne til at spore n{\o}jagtigt, fokuseret og p{\aa} forskellig typer af underlag. Efter ca. 7 m{\aa}neders tr{\ae}ning, blev alle hunde testet i en praktisk sporingstest.Studie 2 har fors{\o}gt at klarl{\ae}gge, hvorvidt der findes en sammenh{\ae}ng mellem hundes personlighed og deres sporevner. I studie2aunders{\o}gte vi ved hj{\ae}lp af en online sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse om der var sammenh{\ae}ng mellem deltagernes bed{\o}mmelse af deres hundes personlighed og hundenes sporevner. Hundenes nuv{\ae}rende niveau indenfor spor-tr{\ae}ning blev brugt som m{\aa}l for deres sporevner. To videnskabeligt afpr{\o}vede sp{\o}rgeskemaer, The Monash Canine Personality Questionnaire-Revised (MCPQ-R) og Dog Impulsivty Assessment Scale (DIAS), blev brugt til at m{\aa}le hundenes personlighed. I studie 2b unders{\o}gte vi sammenh{\ae}ngen mellem hundens personlighed og sporevne ved hj{\ae}lpaf to praktiske pr{\o}ver af hundene samt etsp{\o}rgeskema givet til hundenes ejere. Hundenes sporevner blev unders{\o}gt p{\aa} et udlagt spor. Her blev hundenes sporevner evalueret dels som evnen til at ignorere et afledningsspor, dels ved hj{\ae}lp af en subjektiv evaluering foretaget af erfarne sporinstrukt{\o}rer. Derudover blev hundenes impulsivitet evalueret ved hj{\ae}lp af en vedholdenhedstest.I sp{\o}rgeskemaet til hundenes ejere blev hundenes personlighed evalueret ved hj{\ae}lp af MCPQ-R og DIAS.Samlet fandt vi, at tr{\ae}ning er vigtigere for hundens sporevner, end hundens personlighed og at det er vigtigt, at tr{\ae}ne med sin hund, hvis man vil have en god sporhund. Vi fandt dog ogs{\aa}, at m{\ae}ngden af tr{\ae}ning ikke er nok, men at det er mindst lige s{\aa} vigtigt, at tr{\ae}ne p{\aa} forskellige udfordringer, som hunden typisk vil m{\o}de, n{\aa}r den skal f{\o}lge et spor. Vi fandt ikke bel{\ae}g for at indledende tr{\ae}ning p{\aa} h{\aa}rdt underlag giver bedre sporevner. Selvom hundens personlighed i unders{\o}gelserne beskrevet her, ikke havde lige s{\aa} stor betydning for hundens sporevne som tr{\ae}ning af hunden, fandt vi, at venlige, rolige, sociale og ikke-aggressive hunde, lod til at have bedre sporevner og v{\ae}re lettere at tr{\ae}ne. Disse resultater samt forslag til fremtidige unders{\o}gelser bliver diskuteret.",
author = "Iben Meyer and Michala Calberg and Bj{\"o}rn Forkman",
year = "2017",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Hundens evner og adfærd i forbindelse med sporarbejde

T2 - betydningen af indlæringsmetoder og personlighedsfaktorer

AU - Meyer, Iben

AU - Calberg, Michala

AU - Forkman, Björn

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Dette forskningsprojekt har haft til opgave at undersøge betydningenafforskelligetræningsmetoder og personlighed på hundes sporevner. Studie 1har undersøgt, om forskellige metoder til indlæring af sporing påvirker hundenes sporevner. Tre grupper af hundemed sparsom sporerfaring, blev trænet med forskellige indlæringsmetoder, der blandt andet lagde vægt på hundens evne til at spore nøjagtigt, fokuseret og på forskellig typer af underlag. Efter ca. 7 måneders træning, blev alle hunde testet i en praktisk sporingstest.Studie 2 har forsøgt at klarlægge, hvorvidt der findes en sammenhæng mellem hundes personlighed og deres sporevner. I studie2aundersøgte vi ved hjælp af en online spørgeskemaundersøgelse om der var sammenhæng mellem deltagernes bedømmelse af deres hundes personlighed og hundenes sporevner. Hundenes nuværende niveau indenfor spor-træning blev brugt som mål for deres sporevner. To videnskabeligt afprøvede spørgeskemaer, The Monash Canine Personality Questionnaire-Revised (MCPQ-R) og Dog Impulsivty Assessment Scale (DIAS), blev brugt til at måle hundenes personlighed. I studie 2b undersøgte vi sammenhængen mellem hundens personlighed og sporevne ved hjælpaf to praktiske prøver af hundene samt etspørgeskema givet til hundenes ejere. Hundenes sporevner blev undersøgt på et udlagt spor. Her blev hundenes sporevner evalueret dels som evnen til at ignorere et afledningsspor, dels ved hjælp af en subjektiv evaluering foretaget af erfarne sporinstruktører. Derudover blev hundenes impulsivitet evalueret ved hjælp af en vedholdenhedstest.I spørgeskemaet til hundenes ejere blev hundenes personlighed evalueret ved hjælp af MCPQ-R og DIAS.Samlet fandt vi, at træning er vigtigere for hundens sporevner, end hundens personlighed og at det er vigtigt, at træne med sin hund, hvis man vil have en god sporhund. Vi fandt dog også, at mængden af træning ikke er nok, men at det er mindst lige så vigtigt, at træne på forskellige udfordringer, som hunden typisk vil møde, når den skal følge et spor. Vi fandt ikke belæg for at indledende træning på hårdt underlag giver bedre sporevner. Selvom hundens personlighed i undersøgelserne beskrevet her, ikke havde lige så stor betydning for hundens sporevne som træning af hunden, fandt vi, at venlige, rolige, sociale og ikke-aggressive hunde, lod til at have bedre sporevner og være lettere at træne. Disse resultater samt forslag til fremtidige undersøgelser bliver diskuteret.

AB - Dette forskningsprojekt har haft til opgave at undersøge betydningenafforskelligetræningsmetoder og personlighed på hundes sporevner. Studie 1har undersøgt, om forskellige metoder til indlæring af sporing påvirker hundenes sporevner. Tre grupper af hundemed sparsom sporerfaring, blev trænet med forskellige indlæringsmetoder, der blandt andet lagde vægt på hundens evne til at spore nøjagtigt, fokuseret og på forskellig typer af underlag. Efter ca. 7 måneders træning, blev alle hunde testet i en praktisk sporingstest.Studie 2 har forsøgt at klarlægge, hvorvidt der findes en sammenhæng mellem hundes personlighed og deres sporevner. I studie2aundersøgte vi ved hjælp af en online spørgeskemaundersøgelse om der var sammenhæng mellem deltagernes bedømmelse af deres hundes personlighed og hundenes sporevner. Hundenes nuværende niveau indenfor spor-træning blev brugt som mål for deres sporevner. To videnskabeligt afprøvede spørgeskemaer, The Monash Canine Personality Questionnaire-Revised (MCPQ-R) og Dog Impulsivty Assessment Scale (DIAS), blev brugt til at måle hundenes personlighed. I studie 2b undersøgte vi sammenhængen mellem hundens personlighed og sporevne ved hjælpaf to praktiske prøver af hundene samt etspørgeskema givet til hundenes ejere. Hundenes sporevner blev undersøgt på et udlagt spor. Her blev hundenes sporevner evalueret dels som evnen til at ignorere et afledningsspor, dels ved hjælp af en subjektiv evaluering foretaget af erfarne sporinstruktører. Derudover blev hundenes impulsivitet evalueret ved hjælp af en vedholdenhedstest.I spørgeskemaet til hundenes ejere blev hundenes personlighed evalueret ved hjælp af MCPQ-R og DIAS.Samlet fandt vi, at træning er vigtigere for hundens sporevner, end hundens personlighed og at det er vigtigt, at træne med sin hund, hvis man vil have en god sporhund. Vi fandt dog også, at mængden af træning ikke er nok, men at det er mindst lige så vigtigt, at træne på forskellige udfordringer, som hunden typisk vil møde, når den skal følge et spor. Vi fandt ikke belæg for at indledende træning på hårdt underlag giver bedre sporevner. Selvom hundens personlighed i undersøgelserne beskrevet her, ikke havde lige så stor betydning for hundens sporevne som træning af hunden, fandt vi, at venlige, rolige, sociale og ikke-aggressive hunde, lod til at have bedre sporevner og være lettere at træne. Disse resultater samt forslag til fremtidige undersøgelser bliver diskuteret.

M3 - Rapport

BT - Hundens evner og adfærd i forbindelse med sporarbejde

ER -

ID: 320813610